Jos Oostendorp van ingenieur tot pionier in bier

Brouwerij Brouwersnös maakte een nieuw speciaalbier: Tweach Tripel. Vanaf midden juni in een gelimiteerd aantal 33 cl. flessen beschikbaar komt. Het is een idee van Jos Oostendorp uit Glanerbrug, oud-directeur van Brouwersnös. Oosterdorp vertrok vorig jaar bij de stadbrouwerij die werd opgericht door hem en de Grolschtelgen Frans en Andries de Groen. Wij stellen vijf vragen aan deze pionier in bier.

Jos Oostendorp

1.    Hoe Glanerbrugs is Jos Oostendorp?

Ik ben geboren in Groenlo, dus van origine een Grollenaar. Na mijn studie biomedische werktuigbouwkunde aan de Universiteit Twente heb ik een korte tijd aan de UT gewerkt om in 1989 bij Grolsch in Enschede aan de slag te gaan als werktuigbouwkundige/verpakkingskundige.  In 1998 zijn mijn vrouw Carmen en ik vanuit Enschede in Glanerbrug komen wonen in de wijk Voskamp 3 waar we nog steeds met veel plezier wonen. Onze zoon Cas is geboren in 2001. Dus inmiddels zijn we al 23 jaar inwoners van Glanerbrug. Daar waar mogelijk kopen we regelmatig van de lokale Glanerbrugse ondernemers bijvoorbeeld ons witgoed, meubelen, brood en noem maar op. Zo dragen we ons steentje bij aan de lokale economie. Verder ben ik toen onze zoon nog bij Avanti Wilskracht voetbalde een vijftal jaren jeugdleider van zijn team geweest. 

2.    Je was tot vorig jaar directeur van Brouwersnös dat je samen met Frans en Andries de Groen hebt opgericht. Waarom ben je daar vertrokken?

Eind 2014 zijn Frans, Andries en ik begonnen met de voorbereidingen om op verzoek van de burgemeester van Groenlo de mogelijkheden van een brouwerij in Groenlo te gaan onderzoeken. Brouwerij Grolsch was in 2004 uit Groenlo vertrokken en in bierstad Groenlo was grote behoefte aan weer een brouwerij. Na een grondige voorbereiding hebben we in oktober 2016 de oude directeursvilla van Grolsch, Villa Adriana uit 1906, aangekocht. Die stond al enige tijd leeg en had daarvoor dienstgedaan als advocatenkantoor. Nadat de bestemmingsplannen rond waren konden we eind 2017 beginnen met de bouw van de brouwerij. De kantoren achter de villa hebben we afgebroken en in de grote tuin hebben we een nieuwe speciaalbier brouwerij gebouwd. De officiële opening van brouwerij Brouwersnös was in september 2018. In de periode voor de opening hebben we een 30-tal bieren ontwikkeld waarvan er momenteel een tiental verkrijgbaar zijn. Na de opening was het zaak om te groeien met de brouwerij waarvoor ik als directeur verantwoordelijk was. In een kleine twee jaar tijd hebben we als team een mooi aantal bieren in de markt gezet en vele prijzen gewonnen. Een van deze prijswinnende bieren hebben we samen met Jonnie en Thérèse Boer ontwikkeld, een bijzonder bier met gin genaamd Kopstoot. Maar met mijn ingenieursopleiding ben ik meer een pionier dan een directeur. In juli 2020 ben ik vertrokken en de nieuwe directeur was al aangesteld en kon naadloos de zaken over nemen. Wel ben ik nog een van de eigenaren van de brouwerij, dus ook sterk betrokken. Zeker ook omdat het door mijzelf in 2013 gestarte biermerk Yellow Moon bij brouwerij Othmar in Ootmarsum, vanaf nu in Groenlo zou worden gebrouwen. 

Met mijn vertrek had ik weer tijd en ruimte voor innoveren, pionieren en bezig zijn met nieuwe bierige zaken. 

3.    Je hebt nu een eigen bedrijf: Eastgreen.nl. Daarmee werk je aan projecten met opdrachtgevers. Waar moet ik dan aan denken?

Het bedrijf Eastgreen.nl heb ik al sinds 2012. Eastgreen hield zich in de beginjaren bezig met verpakkings-gerelateerde onderwerpen voor met name de voedingsmiddelenindustrie, Denk hierbij aan bijvoorbeeld de verpakkingsafval problematiek in Nederland. Samen met KPMG heb ik gewerkt aan een programma hoe om te gaan met verpakkingsafval en verpakkingsontwerpen. Welke materialen zijn het beste, welke ontwerpen zijn het meest optimaal. Op dit moment is dat ook weer heel actueel. Verder heb ik ook nog projecten gedaan bij Grolsch, zoals bijvoorbeeld het ontwerp en de implementatie van een nieuwe Grolsch-fles voor de diverse exportlanden. Meerdere jaren gaf ik gastcolleges verpakkingsontwikkeling aan de Universiteit Twente en ben ik nog steeds docent verpakkingsglas technologie bij het Nederlands Verpakkingscentrum in Gouda. 

4.    Je laatste project was tevens een primeur. Hoezo? Vertel daar eens over.

Met het nieuwe bier Tweach Tripel heb ik de start gemaakt om samen met partner bedrijven een nieuw bier in de markt te zetten. Het idee is om water uit de gracht van Groenlo, waaraan brouwerij Brouwersnös is gelegen, te zuiveren en te gebruiken als brouwwater. Het bedrijf NX Filtration uit Enschede heeft samen met Jotem Waterbehandeling een mobiele zuiveringsunit ontwikkeld. Deze unit met gepatenteerde techniek wordt wereldwijd ingezet om water drinkbaar te maken. Het koppelen van bedrijven aan brouwerijen dat is precies wat Tweach doet. Een tweede Tweach bier is in de maak. In dit bier zal als smaakmaker een natuurlijke afvalstof worden toegevoegd. Kortom ook hier is samenwerking met een bedrijf dat werkt aan een duurzaam gebruik van grondstoffen. En zo zullen er nog vele samenwerkingen volgen.

De naam Tweach is ontstaan uit de combinatie van TWEnte en de ACHterhoek. Het logo verbindt deze twee gebieden. Ik ben geboren in de Achterhoek en woon al geruime tijd in Twente. En dat is ook wat ik doe met de brouwerijen en bedrijven. Zorgen voor verbinding. En bier is een ideaal product om samen op het goede leven te proosten. Om mensen op een prettige manier met elkaar te verbinden.

5.    Waarom denk je dat er toekomst in je aanpak zit?

Speciaal bier wordt steeds meer gedronken. De meest bekende soort bier waar nog steeds altijd heel veel kennis bij komt kijken om het perfect te brouwen, het bekende pils, verliest langzaam een stukje marktaandeel aan speciale bieren. Er is dus nog genoeg ruimte voor nieuwe bieren. En de liefhebber wil experimenteren met biersmaken. Bijvoorbeeld de app Untappd is daar een mooi voorbeeld van. Als gebruiker van deze app wil je zoveel mogelijk verschillende bieren proeven. Met Tweach komen we elke keer met een uniek bier, dat in principe maar éénmalig wordt uitgebracht in kleine series. Elk bier heeft unieke eigenschappen. De ingredienten, zoals grachtwater of afvalstoffen, maar ook experimenteren we tijdens het brouwen nieuwe moutsoorten zoals gezoute gekaramelliseerde mout. En elk etiket krijgt een uniek nummer aan de voorzijde. De combinatie van al deze vernieuwingen én de beperkte verkrijgbaarheid én de doornummering van de projecten Tweach 1, Tweach 2, etc. etc. maken dat er altijd een markt blijft voor deze nieuwe bieren. De consument blijft nieuwsgierig naar nieuwe smaken!