Sinds enkele maanden zijn sociaal beheerders Seval Özdemir en Gusta Benders regelmatig in de Dorpskamer te vinden. Samen met Jeroen Wams werken ze voor Incluzio dat sinds begin van dit jaar voor een groot deel het welzijnswerk in de gemeente Enschede uitvoert. Met Jeroen had de redactie van de Grensstreek eind februari al een interview. Nu is het de beurt aan Seval en Gusta.
Wie is Seval Özdemir? Wie is Gusta Benders?
Mijn naam is Gusta Suers Benders en ben sinds april 2024 werkzaam bij Incluzio als sociaal beheerder. Zelf woon ik in Enschede, waar ik ook ben opgegroeid. Vroeger kwam ik veel in Glanerbrug. Veel van mijn vrienden woonden hier, maar de Dorpskamer kende ik nog niet.
Leuk, zo zie je alle kanten van Glanerbrug.
De functie sociaal beheerder is nieuw voor mij, omdat ik zelf uit de horecabranche kom. Aan de ene kant is het heel wat anders, aan de andere kant vergelijkbaar. Je bent constant bezig met regelen terwijl je veel contact hebt met mensen, alleen doe je het nu niet voor jezelf maar voor een ander. Dat bevalt me goed en ben blij dat ik deze kans heb gekregen!
Geen enkele dag is hetzelfde, net als de mensen die je tegenkomt. Het ene moment vlieg je van hort naar her, het andere moment eet je een kop soep met een bewoner terwijl je samen een plan opzet voor een activiteit.
Gusta (links) en Seval zijn regelmatig in de Dorpskamer te vinden. Voor de twee staan de bewoners voorop.
Mijn naam is Seval Stronks Özdemir, ik ben 30 jaar en woon sinds enkele jaren samen met mijn man in Enschede. Door mijn ervaring bij verschillende organisaties heb ik een breed scala aan vaardigheden ontwikkeld, van communicatie en organisatie tot probleemoplossing en empathie. Ik vind het ontzettend leuk om met en voor mensen te werken, en daarom past de rol van sociaal beheerder mij goed. De warme ontvangst en de positieve sfeer in de Dorpskamer zorgen ervoor dat ik me er direct thuis voel en enthousiast ben om mijn bijdrage te leveren. Ik kijk ernaar uit om samen met de vrijwilligers en de betrokken organisaties van de Dorpskamer nieuwe ideeën uit te werken en te realiseren. Ik ben ervan overtuigd dat we met gezamenlijke inspanningen de Dorpskamer verder kunnen ontwikkelen tot een nog levendigere en inclusievere plek.
2. Jullie noemen je ‘sociaal beheerder’. Waarom gebruik je deze term?
Wij zijn aangenomen als sociaal beheerders. Dat betekent dat je je inzet voor de bewoners en hun buurthuis. Je zorgt ervoor dat de programmering en de financiën goed verlopen, maar ook stimuleer je de bewoners en vrijwilligers om bijvoorbeeld zelfstandig activiteiten te organiseren. Eigenlijk ben je een manusje-van-alles op sociaal en organisatorisch gebied, waarbij de bewoners centraal staan.
3. Hoe was jullie eerste kennismaking met de vrijwilligers en bezoekers van de Dorpskamer?
Onze eerste ontmoeting met de vrijwilligers en bezoekers van de Dorpskamer was zeer positief.
Het is duidelijk dat de Dorpskamer een plek is waar mensen graag komen. De betrokkenheid van de bewoners, vrijwilligers en eigenlijk alle aanwezige partijen is direct voelbaar.
Los van het feit dat we er graag werken, vinden we het erg gezellig en is de samenwerking productief.
4. De Dorpskamer wil zowel springplank als vangnet voor de Glanerbruggers zijn. Laagdrempelig. Maar daar is wel deskundige begeleiding en ondersteuning bij nodig. Hoe denken jullie dat vorm te geven?
Als sociaal beheerders zetten we ons in ter ondersteuning achter de schermen, maar werken we ook samen met organisaties en natuurlijk de bewoners van Glanerbrug. Onze taak is ervoor te zorgen dat alles goed blijft lopen. Door mee te lopen in de huidige situatie en zoveel mogelijk te behouden wat goed gaat, zullen we waarschijnlijk niet eens opvallen binnen de Dorpskamer.
De laagdrempeligheid is er en die bewaken we. Voor bewoners, door bewoners staat bij ons voorop! Wanneer we kunnen helpen doen we dat. Dat kan gaan om ondersteuning bij het organiseren van een activiteit, maar we helpen je ook graag richting de juiste professionals als dat nodig is. Verder streven we ernaar om samen met de Glanerbruggers de Dorpskamer meer naamsbekendheid te geven. Hier zijn we al mee begonnen, maar er komt nog meer!
5. Het moet me even van het hart: Ik heb in de drie jaar dat de Dorpskamer nu bestaat al verschillende welzijnswerkers of sociaal werker zien komen en gaan. Terwijl ik van mening ben dat een goede (vertrouwens)band met de vrijwilligers en bezoekers van de Dorpskamer een absolute voorwaarde is om succes te hebben. Zijn jullie dat met me eens?
Het is natuurlijk belangrijk dat de beheerder een band heeft met de vrijwilligers. Omdat we nog niet zo lang werkzaam zijn binnen de Dorpskamer en daarnaast nog vier andere buurthuizen beheren, zullen we zowel fysiek als op afstand aanwezig zijn.
We merken dat de vrijwilligers en de bezoekers al aardig aan ons gewend zijn en andersom. Dat we goed met elkaar kunnen communiceren, maar ook ontzettend lachen.
Te zeggen; we wennen aan elkaar en kunnen het goed met elkaar vinden. Wij hebben met onze doelstelling en het enthousiasme van de vrijwilligers er vertrouwen in dat we een mooie tijd tegemoet gaan!